kesayangan saya :))

Friday, April 23, 2010

anak derhaka pusat komersial shah alam

only 1 word can describe my feeling after watched this video...S.E.D.I.H :'((..

*xmo wt cm 2 kt ibu n ayah...*



sy amek ni dr group KAMI BENCI POMPUAN GEMUK DAN SUAMI DIA YANG MAKI MAK DIA DI PUSAT KOMERSIAL n share kt cni sbgi iktibar kpd dri sndri n sesape je yg nengok ni...


*thnx to pengasas grup ni*

berjayalah dengan rahmatNYA

sje berkongsi amalan yg boleh kta amalkan bukan sje time exam tp stiap masa n saat dlm kte menuntut ilmu :) 

:: niat belajar 
- ni adalah perkara utama skali dlm menuntut ilmu..kta niat belajar kerana ALLAH bukan kerana kepentingan dunia..jika niat yg diqadaskan itu jelas, insyaALLAH kta x akn dibebani dgn kesulitan dlm bljr..
- 1 hadis nabi SAW.."barangsiapa menempuh sesuatu jalan utk mencari ilmu pengetahuan, maka ALLAH permudahkan sesuatu jalan utknya ke syurga..."

:: jaga solat
- menjaga solat bukannya bermaksud hanya menjaga solat 5 waktu sehari semalam tetapi perlu dilaksanakn di awl waktu, khusyu' & penuh toma'ninah..
- mempratikkan sujud yg lama..dr segi sains, ia memberi kesan yg positif kerana posisi ini mmbantu mmbekalkan darah dgn kadar yg secukupnya ke otak n secara x lgsg menjadikan otak kta lbih cerdas..
- khusyu' dlm solat jugak mnolong kta utk fokus dlmproses mngulangkaji..
- ambil juga kesempatan yg ada semasa solat utk utk memohon pertolongn secara langsung dariNYA tanpa ada sbrg hijab @ penghadang..
- lakukan solat hajat sepnjg musim peperiksaan smpi ke hari keluarnya keputusan pperiksaan..kta x tau ape yg akn berlaku spjg tempoh tersebut jadi mohonla pertolongan dariNYA..

:: zikir
- sebutan Subhanallah, Alhamdulillah n Allahu Akbar secara kerap berupaya mgaktifkan kumpulan saraf dlm otak..as a result..otak mula memahami perkara baru dari perspektif berbeza serta semakin kritis & kreatif...

:: doa
- senjata ampuh bg seorang mukmin...kuasa doa mmpu mgubah sesuatu perkara jadi..jgnla kta lupa berdoa supya ALLAH mnganugerahkan kejayaan & keccermelangan kpd kta..
- pelihara adab2 berdoa sprti ==> mngambil wudhu', mghadap kiblat, khusyu', rendah hati, memahami isi doa yg kta pohon, hapuskan hijab antra kta dgn ALLAH n yakin bhwa doa kta akn diperkenankan..
- sabar n xberputus asa sbb jika doa kta ikhlas..insyaALLAH akn dimakbulkn sama ada cepat atau pun lmbt :)
- doakan kejyaan kwn2 kta yg lain jgk..jika kita x lokek terhadap org lain..ALLAH juga xberkira dgn kta...
- hayati & praktikkan ayat seribu dinar (surah at-thalaaq, ayat 2-3)...mudah2han ALLAH akn mmberikan jalan keluar & memudahkan kesulitan yg dialami disamping mmberikan rezek dgn jalan yg kta xpernah sgkakn..
- ni sy tmbh..mntalah ibubapa kta doakn n wt solat hajat utk kta..adalh lbih bgus klu mereka dpt berbuat bgtu spjg mggu pepriksaan kta jika mereka mmpu..sesungguhnya doa sorg ibu itu sgt mustajab..

:: aspek pemakanan
- ambil bdam n kismis dlm bilangan yg ganjil & mulakan dgn selawat sblm mkn..
telur separuh masak dgn madu...jika diamalkan setiap malam berupaya mngatasi mslh daya ingatan, suka berkhayal, menguap n mslh kestabilan emosi...
- elakkan mkn berlebihan, minum air bersemut, organ dalaman binatng, minuman bergas, berakohol n berkafein..
- ape pun yg kte mkn..pastikan ianya halalan toyyiba

:: membaca al-Quran
- lazimi mmbca al-Quran krna ianya berkesan utk mnjernihkan ht..
- amaln mmbca yaasin n al-fatihah scra konsisten..

:: berpuasa
- antara doa yg x ditolak ALLAH adalah doa seorg hamba yg berpuasa hingga saat dia berbuka..

:: bersedekah
- ringanknlah tgn kta utk mghulurkan sedekah...ALLAH akn membantu menunaikan hajat kta bila kta sendiri mmbantu menunaikan hajat insan lain yg lebih memerlukan

:: jauhi maksiat
- ilmu adalh cahaya n cahaya x akn meresap ke dlm hati yg penuh maksiat..


**sumber dari sautul jumaat uitm s.alam**
**myb ade a few guys yg da dpt risalah ni sbb dia diedarkn tyme solat jumaat..as girls xg solat jumaat..so sy postla kt cni :))**

Tuesday, April 20, 2010

almost 4 a.m.

dream..

send me a sign..

turn back the clock..

give me sumtime..

i need to break out..

and make a new hope..

let's open our eyes..

to the brand new days..



finally..done with my 'LIE TO ME' :DD
a VERY2 good series to be watched :))
gonna be missing cal lightman, gillian foster, loker n ria :D 


better get myself on the bed right now as there are plenty more calculations n theories i need to catch up with today ;)


i wonder if i can stay this late for studying...
nahh..that just not me i guess ;)

Sunday, April 18, 2010

next attraction

mse tgk clash of the titans hr 2 da tgk trailer dia..

so nxt movies 4 next 2 month will be..

IRON MAN 2 *ngamla 2 kn..30hb paper..ptg 2 gak tgk cte nih..:))*

THE LOSERS..ni pun cm best gak :D



**nxt week..my 1st paper will be on thrusday..but until now..1 mende pun xsentuh..hahaha..currently sgt xde mood nk stdy..huhuhu ;)
**7 out of 10..wohoo!!tenkiu dear :)) ade chance gmukla en koibito sye ble kwin nnt..hahaha :P

Saturday, April 17, 2010

brape kali anda flush toilet sehari??

last thursday hr 2...sy, dak2 klas n miss azianabiha g putrajaya lwt IWK..ye..btl..iwk = indah water konsurtium.. tempat yg byk t**k 2..huhuhu..just sbgi nk clearkn those theories we learnt back in the class...ala..kunun xphmla..so nk kne g site visit bg clear..walhal sje je nk membazirkn duit uitm + ngegade nk g jejln..hahaha...so as a future engineer *insyaALLAH*..kmi sume da diberi amanah oleh EN.BUDAYA *person yg entertain ktorg hr 2* suh bgtau to those public yg keep pointing their fingers, blaming iwk for imposing them rm8 montly but they never see iwk done anything to them...yg all rm8 per month that they need to pay is for their own good actually..to manage all their produced s**t...so peeps...u need n should to thank iwk unless u wnt to manage ur s**t urself...hehehe..


owh..sy nyaris xg site visit sbb sakit perut...hahaha..skt yg teramat smpi pucat2 muke, tgn terketar2..jln pun xbleh..muka peluh2..hohoho..en.koibito da risau..dia pn nyaris xg sbb sye..*eleh..walhal dia mmg nk g even sy xg..hahaha :P* n at last..sy g jgk after g PK amik ubt..hehehe :))


okeyla..mls nk cite..enjoy the pic first :)


nila miss azianabiha kmi yg cumel :))


en. koibito sy ;)

dlm bas dpn msjid uniten


sy yg tertunduk malu..huhuhu :P

pns keyh dlm nih..SERIOUS..hahaha :DD

3 lovely ladies :)) thnx zatie 4 the pics :)


filla n wanong yg rox!!hahaha ;)


future engineers~~ :))

waiting for other pics will be uploaded by kama, aya n momoi..hehehe..cian org yg xde cam nih..hehehe :)

okeyh..word fav kmi skg..SERIOUS???hahaha...sumenyer sbb dgr dak KMB yg cket poyo (opps..) berkata2 cm 2..sorry k awk..kta2 awk jd bahan kmi..hahaha :P

Monday, April 12, 2010

dengarla wahai bunga rumput....


Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am. Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini :



Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?. Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?.Emmm...baiklah, sekarang kamu buatapa yang saya suruh. Ikut je ye...mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.

Pelajar : Baiklah...apa yang saya harus buat?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang bunga rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah bunga rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.

Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun bunga rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu : Mana bunga rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di atas bunga rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah bunga rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah bunga rumput yang saya boleh petik.


Cikgu : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. 

tp cikgu..
...setelah sekian lama..saya da jumpe & petik bunga rumput yg plg saya suka..walaupn bunga rumput 2 bkn yg plg cantik skali kt pdg..tp dia bunga rumput PALING TERBAIK yg pnh saya ada :D saya jga, saya baja setiap hr & stiap saat spya dia hdup dgn sempurna dlm jgaan saya :)

tp cikgu..
...skg ni saya slalu abaikan dia..saya x jga dia..xbelai dia mcm saya wt dlu..saya xamek ksh pun psl dia wlupn saya tau bunga rumput kesayangan saya 2 amat mengharapkan jagaan & kasih syg saya.....

tp cikgu..
...skg ni saya rsa saya xptt amik dia dr padang 2 cikgu...mgkin klu saya x petik dia..dia akn lebih gembira dgn bunga2 rumput yg lain kt padang 2..berbanding bila dia berada dlm jgaan saya skg nih...

tp cikgu..
...klu saya pulgkan dia blk kt padang..bolehke bunga2 rumput yg lain terima dia blk??bolehke dia hdup dlm environment yg baru sedangkan selama ni yg dia pndg hr2 ialah saya..mcm mna klu nnt dia sedih??smpi xberdaya nk teruskn hdup dlm kawanan bunga rumput kt padang 2 cikgu?

tp cikgu..
...saya nk berikan yang terbaik utk bunga rumput kesayangan saya ni cikgu..saya da xsggup tgk dia menderita bila dia dlm jagaan saya cikgu..tp bolehke dia fhm knpe sbnrnye saya berniat utk pulangkan pd tmpt asal dia??...

tp cikgu..
...saya sayang bunga rumput saya...saya nk dia dpt sesuatu yg AMAT TERBAIK dlm hayat dia..

Pelajar..dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas

Saturday, April 10, 2010

kami memang hebat lorh!!

8.30 am - start wt skrip mandarin

12.45 pm - start shoot kt IIESM, dlm & luar lif, cafe fac

5.30 pm - da abes shoot...terbaekla!! dlm 1 hari sume da settle..hahaha ;)



*credit to the script writer, cameraman, director, actor & actress, org2 dlm IIESM, kakak cafe yg bg pnjm gelas, org2 yg tgh kluar masuk lif..tenkiu sbb mnjayakn our final Huayupian :D*


p/s: hr 2 rumate promote jus kismis blckcurrent..
bgs utk sesiape yg lmh daya ingtn *err..sy la 2..huhuhu* 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...