kesayangan saya :))

Friday, April 23, 2010

anak derhaka pusat komersial shah alam

only 1 word can describe my feeling after watched this video...S.E.D.I.H :'((..

*xmo wt cm 2 kt ibu n ayah...*



sy amek ni dr group KAMI BENCI POMPUAN GEMUK DAN SUAMI DIA YANG MAKI MAK DIA DI PUSAT KOMERSIAL n share kt cni sbgi iktibar kpd dri sndri n sesape je yg nengok ni...


*thnx to pengasas grup ni*

berjayalah dengan rahmatNYA

sje berkongsi amalan yg boleh kta amalkan bukan sje time exam tp stiap masa n saat dlm kte menuntut ilmu :) 

:: niat belajar 
- ni adalah perkara utama skali dlm menuntut ilmu..kta niat belajar kerana ALLAH bukan kerana kepentingan dunia..jika niat yg diqadaskan itu jelas, insyaALLAH kta x akn dibebani dgn kesulitan dlm bljr..
- 1 hadis nabi SAW.."barangsiapa menempuh sesuatu jalan utk mencari ilmu pengetahuan, maka ALLAH permudahkan sesuatu jalan utknya ke syurga..."

:: jaga solat
- menjaga solat bukannya bermaksud hanya menjaga solat 5 waktu sehari semalam tetapi perlu dilaksanakn di awl waktu, khusyu' & penuh toma'ninah..
- mempratikkan sujud yg lama..dr segi sains, ia memberi kesan yg positif kerana posisi ini mmbantu mmbekalkan darah dgn kadar yg secukupnya ke otak n secara x lgsg menjadikan otak kta lbih cerdas..
- khusyu' dlm solat jugak mnolong kta utk fokus dlmproses mngulangkaji..
- ambil juga kesempatan yg ada semasa solat utk utk memohon pertolongn secara langsung dariNYA tanpa ada sbrg hijab @ penghadang..
- lakukan solat hajat sepnjg musim peperiksaan smpi ke hari keluarnya keputusan pperiksaan..kta x tau ape yg akn berlaku spjg tempoh tersebut jadi mohonla pertolongan dariNYA..

:: zikir
- sebutan Subhanallah, Alhamdulillah n Allahu Akbar secara kerap berupaya mgaktifkan kumpulan saraf dlm otak..as a result..otak mula memahami perkara baru dari perspektif berbeza serta semakin kritis & kreatif...

:: doa
- senjata ampuh bg seorang mukmin...kuasa doa mmpu mgubah sesuatu perkara jadi..jgnla kta lupa berdoa supya ALLAH mnganugerahkan kejayaan & keccermelangan kpd kta..
- pelihara adab2 berdoa sprti ==> mngambil wudhu', mghadap kiblat, khusyu', rendah hati, memahami isi doa yg kta pohon, hapuskan hijab antra kta dgn ALLAH n yakin bhwa doa kta akn diperkenankan..
- sabar n xberputus asa sbb jika doa kta ikhlas..insyaALLAH akn dimakbulkn sama ada cepat atau pun lmbt :)
- doakan kejyaan kwn2 kta yg lain jgk..jika kita x lokek terhadap org lain..ALLAH juga xberkira dgn kta...
- hayati & praktikkan ayat seribu dinar (surah at-thalaaq, ayat 2-3)...mudah2han ALLAH akn mmberikan jalan keluar & memudahkan kesulitan yg dialami disamping mmberikan rezek dgn jalan yg kta xpernah sgkakn..
- ni sy tmbh..mntalah ibubapa kta doakn n wt solat hajat utk kta..adalh lbih bgus klu mereka dpt berbuat bgtu spjg mggu pepriksaan kta jika mereka mmpu..sesungguhnya doa sorg ibu itu sgt mustajab..

:: aspek pemakanan
- ambil bdam n kismis dlm bilangan yg ganjil & mulakan dgn selawat sblm mkn..
telur separuh masak dgn madu...jika diamalkan setiap malam berupaya mngatasi mslh daya ingatan, suka berkhayal, menguap n mslh kestabilan emosi...
- elakkan mkn berlebihan, minum air bersemut, organ dalaman binatng, minuman bergas, berakohol n berkafein..
- ape pun yg kte mkn..pastikan ianya halalan toyyiba

:: membaca al-Quran
- lazimi mmbca al-Quran krna ianya berkesan utk mnjernihkan ht..
- amaln mmbca yaasin n al-fatihah scra konsisten..

:: berpuasa
- antara doa yg x ditolak ALLAH adalah doa seorg hamba yg berpuasa hingga saat dia berbuka..

:: bersedekah
- ringanknlah tgn kta utk mghulurkan sedekah...ALLAH akn membantu menunaikan hajat kta bila kta sendiri mmbantu menunaikan hajat insan lain yg lebih memerlukan

:: jauhi maksiat
- ilmu adalh cahaya n cahaya x akn meresap ke dlm hati yg penuh maksiat..


**sumber dari sautul jumaat uitm s.alam**
**myb ade a few guys yg da dpt risalah ni sbb dia diedarkn tyme solat jumaat..as girls xg solat jumaat..so sy postla kt cni :))**

Tuesday, April 20, 2010

almost 4 a.m.

dream..

send me a sign..

turn back the clock..

give me sumtime..

i need to break out..

and make a new hope..

let's open our eyes..

to the brand new days..



finally..done with my 'LIE TO ME' :DD
a VERY2 good series to be watched :))
gonna be missing cal lightman, gillian foster, loker n ria :D 


better get myself on the bed right now as there are plenty more calculations n theories i need to catch up with today ;)


i wonder if i can stay this late for studying...
nahh..that just not me i guess ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...